zondag 19 januari 2014

Happy challenge: Normen en Waarden.

Lieve Lezers, 

Jullie hebben vast wel gehoord van de Happychallenge. Deze challenge is opgezet door LisanneMarieke en Kelly. De eerste opdracht van deze challenge gaat over normen en waarden. Benieuwd naar mijn normen en waarden? Lees dan snel verder! 




De happy-challenge is een 10 week durende challenge. Elke vrijdag komt er een opdracht online die te maken heeft met 'happy' zijn. Wat is nou écht belangrijk en hechten we veel waarde aan? De eerste opdracht gaat over Normen en Waarden. Het is de bedoeling om drie waarden te kiezen die bij echt bij jou passen en te beschrijven waarom. 

Eerlijk is eerlijk, ik vond dit best lastig. Op het eerste gezicht vind ik zoveel belangrijk! Maar wat is nou écht belangrijk? Ik heb er flink over nagedacht en het volgende is mijn top drie. 

Familie.
Ja, dit is zonder twijfel mijn absolute nummer één. Mijn familie is enorm belangrijk voor mij. Ik weet dat ik altijd bij hun terecht kan, wat er ook zou zijn. Ook is de band tussen mijn ouders, mijn broer en ik enorm hecht. Dit komt door verschillende gebeurtenissen die wij met elkaar hebben meegemaakt en daar sterker uit zijn gekomen. Op dit moment zijn wij met zijn allen een weekendje weg, en dan merk ik hoe fijn, hecht en gezellig mijn familie is!

Genot.
Ik vind dat het belangrijk is om te genieten van het leven. Je leef maar één keer en hier moet je volop van genieten! Ik vind het heerlijk om in het bos te lopen en dan op een random punt stil te gaan staan en om me heen te kijken. Genieten van de omgeving, de geluiden en geuren. Genieten van je werk, vrienden, activiteiten, school: allemaal zo belangrijk! Het is zo zonde, als je later terug kijkt en wou dat je meer van dat moment had moeten genieten. 

Gerechtigheid. 
Dit is een waarde die breed genomen kan worden. Voor mij betekend gerechtigheid dat je als persoon word behandeld, zoals je dat verdient. Heb je iets niet goed gedaan? Dan zijn de gevolgen hiervan misschien niet leuk maar wel eerlijk. Ik merk aan mijzelf dat dit best hoog zit bij mij. Ik vind het totaal niet rechtvaardig als bepaalde mensen hard werken voor hun opleiding en doen zoals het hoort hetzelfde worden beoordeeld als mensen die maar doen zoals het hun uitkomt. Ik merk ook aan mijzelf dat ik hier gefrustreerd van raak als dit niet gebeurd. Helaas kan je hier niet altijd wat aan veranderen! 

Zo. Dat waren de drie waarden die het dichts bij mij liggen. Natuurlijk heb ik nog wel tien andere waarden, maar deze vind ik extra belangrijk. 

Wat zijn jou waarden? 

Liefs,
Janine.   

5 opmerkingen:

  1. Mooie waarden heb je gekozen! Die van mij staan op mijn eigen blog (www.jennnsfigments.com) ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een heel andere top drie, maar kan me wel vinden in jouw waarden :) Ik heb 'm hier ingevuld: http://sylviakuijsten.com/2014/01/17/happy-challenge-wat-zijn-jouw-waarden/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook een hele andere top 3, maar kan ik heel goed begrijpen, waarom jij deze gekozen hebt. Ikzelf doe ook mee met Happy Challenge: http://chriskrastdoorblogland.blogspot.nl/2014/01/happy-challenge-wat-zijn-jouw-waarden.html?m=1

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het zo leuk dat ik door deze Challenge allemaal leuke blogs tegenkom! Ik ben zelf ook nog van plan om er een blog over te maken maar het is erg moeilijk kiezen. Jou waarden zijn een mooi voorbeeld en ook uniek gekozen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat lief, dankjewel! Ik heb er wel een paar dagen over moeten brainstormen hoor. Succes met het kiezen van jou waarden!

      Verwijderen